Ікона Архангела Михаїла

Оцініть матеріал!
(2 голосів)

Ротарійський вересень розпочався знаковою подією для нашого клубу. Знана художниця-іконописець Леся Криворучко-Котюк принесла в дар леополійцям написану нею ікону Архангела Михаїла. За задумом Лесі, що його одностайно підтримали леополійці, ікона призначена для аукціону, з тим, щоби одержані гроші скерувати на лікування бійців, поранених на війні. Хвилюючий момент передачі ікони вдалося зафіксувати на мобільний телефон. У нашому кореспондуванні Леся поділилася цікавими думками про мистецтво іконопису. Цей текст я подаю майже дослівно:

“Михайле, рада вітати в новому дні. Хочу поділитися кількома думками про іконопис на сьогодні, а зокрема – в контексті ситуації з іконою Архангела Михаїла.

Для мене особисто увесь пласт екзистенції нашої ікони є перманентним пережиттям-потрясінням: від дотику до нового сокровенного, від радості відкриття ікони як такої. І в цьому почуванні особливим щастям є писати ікону, розуміючи її суть і технологію. Проте копіювати таку ікону в найточнішому дотриманні усіх різноступеневих рівнів – це як прагнути заграти Баха в якнайтоншому відчутті його стилю і ментальності його епохи та середовища.

Будучи музикантом і живописцем, часто відчуваю ці асоціативні мережива. Тонкість музичного звукодобування та вишуканість малярського штриха – це дари-скарби одного порядку. Проте ікона жива у свому часі і мусить творитися для духовних, а також, що важливо – для естетичних потреб сьогодення. Ікона мусить бути чистою у професіоналізмі, естетично гарною та духовно промовистою; сучасною в руслі технологічних досягнень і такою, що виросла з НАШОЇ ТРАДИЦІЇ.

Римський Захід втратив це бачення власне вже з 14 ст. і під впливом розвитку естетики мистецтва Відродження перейшов на творення релігійних картин, як ілюстрацій Біблії для бідних і неграмотних. Тим самим була зруйнована есхатологічна сутність ікони як фундаментальної традиції. Власне тому вивчення наших Українських середньовічних ікон є шансом для відновлення того ментально-трепетного значення ікони, яке вона мала для духовного чування наших попередників. Вивчення глибин сутності ІКОНИ як явища, пропаганда цього унікального творіння наших предків означає: відкрити сучасникам очі на вагомість і неповторність Української релігійної культури і послання світові у майбутнє.

Ще одна із деталей технології: ікона має бути колористично світлоносна! Для цього покликана і зобов’язує старовинна техніка багатошарового прозорого накладання кольору.

– Для прикладу:

Лик та інші деталі композиції Арх. Михаїла на подарованій мною роботі має кільканадцять шарів накладання фарби. Це техніка, очевидно, є дуже відмінною від ікон, які виробляються сьогодні для швидкого продажу і т.д. Тому добра писана ікона раніше завжди вважалася коштовним духовним дарунком не для одного покоління в родині. Зараз, слава Богу, ця гідність розуміння ікони помалу пробуджується.

Мої думки – лише перша буква, риска чи мазок на чистому полотні подальшої праці. Попереду – осягнення чуда душі нашого народу. Нова ікона стає живою Надією і Радістю порятунку від гіркоти поразок і помилок – до Нашої Перемоги. Слава Україні!

P.S.

Справжню ікону світ наново відкрив для себе лише на початку 20 ст.! Відкрив... і ахнув! Це сталося після запровадження нових досягнень в технології реставрації. Під нашаруванням малярства багатьох століть відкрилось променисте сяйво прозоро-світлих Святих Ликів. А до того всі думали, що ікони мають бути темні! А їх просто приховав-приберіг для нас час – щільно покриваючи кіптявою свічок та димом забуття...

Класик авангарду 20 ст. французьких художник Анрі Матіс, побачивши наші ікони в їх автентичному сяйві духовно-мистецької краси, вигукнув: “Ось де шедеври, ось де найкраща школа для художника!”

 

Архангел Михаїл

  • архістратиг (верховний воєначальник – грецькою);
  • полководець вірних Богові ангелів;
  • ворог Сатани і переможець зла;
  • покровитель воїнів-борців за праведне діло.

Ім’я Михаїл означає давньоєврейською “хто як Бог” – це свідчить про його високе шанування Святою Церквою.

Понад тисячу років Архангел Михаїл є покровителем Руси–України і Києва. Святкування Собору Архистратига Михаїла та інших небесних сил безтілесних здійснюється 21 листопада.

Святий Архістратиг Михаїл був поставлений Господом над усіма 9-ма ангельськими чинами, бо скинув із Неба згорділого Денницю та інших духів.

Тоді Михаїл вигукнув до інших ангельських Сил:

“Будьмо уважні!
Станьмо побожно перед Творцем нашим
і не
помислімо неугодне Богові !”

За церковними канонами Святий Архістратиг Михаїл брав участь у багатьох старозавітних подіях:

  1. у знищенні 185 тисяч воїнів асирійського царя Санхерива (4 Цар 19. 35);
  2. у поразці безбожного вождя Антіохового Іліодора і в убереженні від вогню трьох святих отроків – Ананія, Азарія і Мисаїла, вкинутих в піч на спалення за відмову поклонитися боввану (Дан 3. 92-95);
  3. у перенесенні (з волі Божої!) пророка Авакума з Юдеї до Вавилону, щоб дати їжу, як Даниїлу, ув’язненому в ямі з левами (кондак акафісту, 8);
  4. у забороні дияволу явити юдеям тіло святого пророка Мойсея для обожнення (Юд 1. 9);
  5. у чудесному врятуванні дитини, котру було грабіжниками кинуто з каменем на шиї в море поблизу берегів Афону (Афонський Патерик).
  6. під час виходу ізраїльтян із Єгипту він був перед ними у вигляді стовпа хмари вдень, і у стовпі вогняному вночі.
  7. через нього явилася Сила Господня, що знищила єгиптян і фараона, які переслідували ізраїльтян.
  8. Архістратиг Михаїл захищав Ізраїль у всіх лихах.
  9. Він з’явився Ісусові Навину і відкрив волю Господа на взяття Єрихону.

(Нав 5. 13-16).

Леся Криворучко-Котюк

  • Художник, іконописець – учасник Всеукраїнських та Міжнародних виставок;
  • Музикознавець, автор і телеведуча сотень музичних програм Львівської телерадіокомпанії «Високий Замок»;
  • Автор телепроекту «Камерата» (понад 150 випусків класичної музики);
  • Член Національної спілки журналістів України;
  • Громадський діяч, ініціатор-співзасновник та незмінний Президент першого в Україні (з 1993 року) Львівського Товариства Ріхарда Ваґнера;
  • Засновник руху жіночої громадської ініціативи «Екологія духу і природи» – особистий проект за активною підтримкою Ротарі-Клубу “Львів-Леополіс”.

Міжнародні відзнаки:

  • «Золотий Ікар» (Гамбурґ) – за розвиток культурних зв’язків між Німеччиною та Україною;
  • «Золоте серце» (Байройт) – за внесок у мистецтво;
  • ІІІ премія Всесоюзного Конкурсу мистецьких телепрограм (Москва, 1990 р.) як автор телефільму «Дума про Рідну Землю»;
  • Диплом Міжнародної виставки мистецтв «Осінній салон 2013».

Коротка біографічна інформація

Леся Криворучко-Котюк народилася в місті Ківерці на Волині в родині Івана Криворучка – знаного художника, архітектора, педагога та громадського діяча, співзасновника НРУ та Ольги Бистрицької-Криворучко – акушера-гінеколога, котра допомогла прийти на світ Божий більше як 10 тисячам українських дітей.

Брат Лесі – Юрій Криворучко, знаний архітектор, митець, професор Університету «Львівська Політехніка». Чоловік – Богдан Котюк відомий композитор, музикознавець, громадський діяч, Президент-засновник РК “Львів-Леополіс”. Донька Марта та син Андрій вже мають свої сім`ї та продовжують активну життєву позицію своїх батьків.

Леся Криворучко у роки здобуття середньої освіти навчалась у художній та музичній школах у Луцьку. Потім – у Луцькому музичному училищі по классу фортепіано і отримала Диплом із відзнакою. Після отримання ще одного Диплому з відзнакою на музикознавчому факультеті Львівської консерваторії – працювала викладачем у музичних училищах та консерваторії.

25 років своєї трудової діяльності Леся Котюк присвятила музичній тележурналістиці.

Свій творчий шлях як художник та іконописець Леся Криворучко-Котюк розпочала у 1971 році роботою «Іоанн Златоустий», який у 2014-му був відзначений у Києві як іконописна новація. На зламі тисячоліть Леся під керівництвом знаної мисткині Ірини Яреми активно працює на пленері у Карпатах та на Львівщині. Творить власну живописну техніку світла.

Її доробок був представлений на двох персональних виставках у Львові – в галереї «Арт-шанс» в 2011 р. та Галереї Марійського Товариства в 2012 р. Зараз продовжує творчі пошуки та вдосконалює власний стиль у малярстві під керівництвом Заслуженого діяча мистецтв та Лауреата Державної премії України художника Ореста Скопа.

У 2013 р. закінчила студії іконопису (7 семестрів) у Школі середньовічного сакрального малярства «Радруж» при Українському Католицькому Університеті у Львові – майстеркласи із традицій українського іконопису 15 – 17 століття. Там же продовжує навчання з богословських дисциплін.

Художні роботи Лесі Криворучко-Котюк (іконопис, графіка, карбування та живопис) зберігаються у приватних колекціях в Україні, Німеччині, Росії, Греції, Канаді.

Прочитано 150 разів
Михайло Зарічний

Mykhailo Zarichnyi

Mathematics

Детальніше в цій категорії: « Не змінюючи тональності Ювілей »

Прокоментувати:

Переконайтесь що ви заповнили усі поля, відмічені зірочкою (*). HTML код не допускається