Через 300 років

Оцініть матеріал!
(2 голосів)

Музика для органа Йоганна Себастьяна Баха і Богдана Котюка

Моє повідомлення для Клубного вебсайту мало б зводитися до констатації факту, або … запрошення-агітації !? до відвідання концерту органної музики, який має відбутися 1 червня в Будинку органної та камерної музики (костел Св. Маґдалени). Пишучи ці рядки я підсвідомо зловив себе на думці, що кожне формулювання містить у собі якусь непевність, а її походження криється в багатомісячній революційній ситуації, що охопила нашу країну, в анексії, в інформаційній (і не тільки!) війні з російськими загарбниками…

Ця дата – 1 червня – кожному асоціюється з Міжнародним днем захисту дітей. І це теж доволі символічно, що про захист дітей згадую в День підписання фашистським командуванням акту капітуляції. А в потаємній надії – наше справжнє Свято Перемоги переноситься на День захисту дітей.

Але, як я й обіцював на останньому засіданні Клубу – декілька слів про КОНЦЕРТ. Колись, у 70-і роки для нас мало не єдиним віконцем у вільний світ було Польське радіо. Кого тоді ще не було на білому світі – зараз довідується про це із пісень «Кузьми Скрябіна», тобто – Андрія Кузьменка. Польська естрада і джаз тоді були справді цікавими, прогресивними, а для нас – навіть зразковими. Як тепер для молодого покоління українців Кузьма Скрябін – так тоді для молодих поляків був Збіґнєв Водецкі, який співав: Zaczni od Bacha. І в цьому є глибокий смисл. У музиці – це так, ніби почни від п’єца! Але починаючи від Баха, я застановився: чи зможуть інтелігентні (підкреслюю і освічені!) люди, які не присвятили своє життя професійному вивченню музики, самотужки дати фахову оцінку тому, на що спромігся ще 300 років тому геніальний Бах?

Йоганн Себастьян Бах
(1685 – 1750)

Майже усі представники семи поколінь предків Йоганна Себастьяна були музикантами, а його прапрадід Файт Бах переїхав до Тюрінгії вважаймо з наших країв – бо із пограниччя Словаччини і Угорщини. Тоді й уклалася приказка: «Якщо Бах – значить музикант, якщо музикант – значить Бах!» Bach – німецькою – означає “струмок”. «Не Струмок, а Море музики – йому ім’я!» – казав великий Бетховен про Йоганна Себастьяна. У цьому вислові нема жодного перебільшення. Бах жив лише 65 років, але написав стільки музики, що старанний переписувач нот, працюючи по 8 годин щодоби, для копіюванння усього Бахівського композиторського доробку мав би стабільну роботу без відпусток на 60 років!

Однак, Йоганн Себастьян не лише творив музику. Він був скрипалем і органістом, кантором (керівником хору) і капельмайстром (керівником оркестру), педагогом і музичним директором усіх соборів у Ляйпціґу. Проте, ні добрим вчителем, ні вправним організатором він так ніколи і не став, бо його справжнім покликанням було творення музики і виконавство на органі. Рівних Баху в техніці імпровізування на органі не було і навряд чи буде. Якщо в нашому сьогоднішньому баченні джаз – це мистецтво музичної імпровізації на власні, запозичені від інших авторів чи народні теми, то Йоганн Себастьян Бах був і залишається найвидатнішим і найуспішнішим джазменом!

До кожної нової недільної Служби Божої він мав за обов’язок написати новий твір. Потім сам його виконував, або керував вивченням і виконанням! Повний каталог творів Баха BWV, який уклав музиколог Вольфґанґ Шмідер налічує 1126 позицій. Серед них (для прикладу) позиція № 244 – “Страсті за Матвієм” – це 3 години музики, які об’єднують понад 100 окремих номерів! Уся музика Йоганна Себастьяна наскрізь пронизана християнською духовністю, релігійною суттю та її специфічно німецьким народним виразом через протестантський хорал. Бах написав біля 400 хоралів, понад 300 кантат і біля 300 органних творів, понад 200 різних творів для клавіру – тобто фортепіано, яке власне починаючи від Баха й зажило як повноцінний і самостійний музичний інструмент і т.д., і т.п.

Що ще? А ще Бах мав 20 (ДВАДЦЯТЕРО) дітей! У 22 роки він одружився зі своєю двоюрідною сестрою – на рік старшою за нього Марією Барбарою Бах (у шлюбі 1707–1720), з якою мав 7 дітей. А наступного після її смерті року одружився зі своєю ученицею – співачкою Анною Маґдаленою Вількен (1701 – 1760), яка подарувала Йоганну Себастьяну ще 13 чад.

Що таке щасливе дитинство Бах спостерігав тішачись власними дітьми, бо сам ще в 10-річному віці залишився круглим сиротою. Усі мрії про науку та університет так мріями і залишилися. Одразу після гімназії у 15 років Йоганн Себастьян стає цілком самостійним. Він втрачає навіть опіку старшого брата. Музичне ремесло Бах пізнавав і відточував лише завдяки вродженим здібностям, фантастичній працездатності та прагненню до самовдосконалення. Його основним засобом до існування стає виконання музики у храмах на скрипці та органі під час Богослужінь.

9 років (1708 – 1717) у Ваймарі на придворній службі в ролі органіста і капельмайстра при дворі герцога Ернста Ваймарського були для Баха часом найбільш продуктивного творення музики для органа. Написані ним у цей період твори прозвучать

у Львівському будинку органної та камерної музики
1 червня 2014 року о 17 годині
у виконанні органістки Олени Мацелюх

Ідеєю цього концерту, який отримав назву «Через 300 років» є почергове виконання на органі творів Баха і Котюка – композицій, які (на мою думку) за своїм характером висловлювання є чимось схожими. У даному випадку цілком не йдеться про порівнювання, бо такої зухвалості я й уявити собі не можу. Це має бути презентація візій сучасного українського композитора на концертне існування музики для органа сьогодні.

Прочитано 168 разів
Богдан Котюк

Bohdan Kotyuk

Musical composition

Прокоментувати:

Переконайтесь що ви заповнили усі поля, відмічені зірочкою (*). HTML код не допускається